stockholm
Concept Nordic

“Kasper, hvad er det egentlig du laver?”

Kan I huske scenen i Friends, hvor Rachel og Monica skal quizze i mod Chandler og Joey, og pigerne skal gætte Chandlers job, ellers taber de deres lejlighed til drengene? Okay, hvorfor fortæller jeg jer det, som om det er 1995, hvorfor ser I det ikke bare:

Det kunne godt være mine søstre i en quiz. I mange år var det en almindelighed at de ikke forstod hvad det var jeg lavede, andet end at det noget med internettet, medier og at selvom jeg opførte mig sådan, så var der (vist nok) ikke menneskeliv på spil. Det var lidt nemmere da jeg arbejdede for Berlingske Media – jeg kan huske at jeg flere gange har forsøgt at forklare mine bedsteforældre indholdet i jobbet, og jo dybere vi gik ind i det, jo mere forvirrede så de ud. Og vi endte altid op med at de spurgte: “Men du arbejder for Berlingske?” Og når jeg svarede ja, så lænede de sig tilbage igen, kiggede på hinanden, nikkende og smilende. Dét forstod de, for de havde jo den fysiske avis liggende inde i stuen. Så skide være med detaljerne, og at jeg ikke havde så meget med den fysisk avis at gøre.

I dag er der heldigvis lidt flere der forstår det. Sådan da. Jeg arbejder for Concept ApS der primært sælger annoncer på nettet. Så kommer det første spørgsmål: “Er det så jer der laver de der popups man ikke kan lukke igen?” Nej, vi laver ikke ting der er vildere end dem du ser på de store danske medier du besøger i forvejen, vi holder os på den gode side af stregen. Så er der altid nogen der vil diskutere hvor den streg skal være, men så længe brugere ikke vil betale for produktionen af det indhold de opsøger, så er det annoncører der skal betale gildet. Og det er her vi kommer ind i billedet. Vi hjælper annoncørerne med at finde deres målgrupper, uanset hvor specifikke de er. Det kan vi fordi vi samarbejder med 170 danske internetmedier, alt fra de store mediehuse du kender, ned til mindre nicheblogs eller -sites, som du helt sikkert ikke kender, hvor vi leverer dele eller det hele af de annoncer du støder på.

Min titel er COO, eller Chief Operating Officer, og jeg har været i firmaet i snart 4 år nu. “Operating” er nøgleordet – Concepts stiftere er dem der sætter scenen strategisk, taktisk, kreativt og teknisk. Jeg er ikke god til at definere en ramme, men kan jeg få nogen til udlevere den til mig, så ved jeg hvordan vi kan få et kunstværk ud af det. Min styrke er at forstå rammen, gøre den operationel og skalerbar, og at formidle den til resten af min organisation, så jeg kan få alle med på den rejse der skal til at få det hele til at spille.

Sidste år besluttede vi at vi ville prøve at se om der kunne være plads til et Concept i resten af Norden. Vi brugte lang tid på at finde en person vi kunne bygge det hele op om, og vi endte op med at finde svenske Richard. Han bor i Stockholm, og har ligesom jeg arbejdet i branchen i snart et par årtier, er super likeable og har et kæmpe netværk i Sverige og Norge. Sammen med Richard har vi startet Concept Nordic i september 2017, og jeg har været så heldig at kunne træde ind i ejerkredsen. Så nu bruger jeg alt mellem 40 og 60 procent af min tid på at fjernsupportere Richard, mens han render rundt og sparker døre ind i Stockholm og Oslo. Hvis jeg da ikke tager op og hjælper ham med dette. Men det meste af tiden sidder jeg her i Danmark, og tager mig af alt det operationelle, eller sparrer med ham ift. vores produkter eller tilgange, når han er i gang med at finde nye kunder, eller også bruger jeg tid på binde de nye relationer tættere til os, når de først er skabt.

I den tid jeg har været i Concept, har vi formået at rykke os op på et niveau hvor de fleste i vores specifikke branche i Danmark efterhånden er stødt ind i os i en eller anden sammenhæng. Men i resten af Norden er der ikke mange der aner hvem vi er. De kender måske Richard, men de kender ikke Concept. Indtil videre har det været pissehårdt arbejde, så det er grind dagen lang. Men hårdt arbejde slår talent, siger de, og vi nåede da også vores monetære mål i Concept Nordics første fire måneder, så vi starter 2018 med mere end blod på tanden.

Jeg kan desværre ikke dele nogle monetære mål her på bloggen. Men jeg kan måske med tiden dele andre målsætninger med jer, men for nu må vi nøjes med at sætte overskriften “Skabe succes for Concept Nordic” på dette 4. nytårsforsæt. Ved godt at det er lidt fluffy, men ikke desto mindre bliver det en vigtig del af mit 2018. Og så lægger det i øvrigt op til det 5. nytårsforsæt.

Det var en ordentlig gang yappydiyap, og jeg ved godt at jeg tabte 75% af læserne ved Friends-videoen, som nu sidder fast i en “Relaterede videoer”-løkke. Og af de tilbageværende er der sikkert nogle der fortsat tænker: “Jeg fattede hat af det navlepilleri – men det er i hvert fald noget med internettet, og han har engang arbejdet for Berlingske”.

3 thoughts on ““Kasper, hvad er det egentlig du laver?””

  1. hahaha!
    Jeg forstår det stadigvæk ikke – jeg tror du er en transponster. en COO i Transponsting.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.